Forum

You need to log in to create posts and topics.

Γρανάζια ή variable σε τόρνο.

Καλησπέρα και καλή χρονιά σε όλους. Σε λίγο καιρό θα προβώ στην αγορά ενός μικρού τόρνου (το πολύ 500-550χιλ. κέντρα)με τον οποίο θα φτιάχνω(κυρίως), αλουμινένιους τροχούς και τροχαλίες καθώς και ανοξείδωτους πείρους για κάποιες ιδιοκατασκευές(10χιλ.). Έχω δαπανήσει σημαντικό χρόνο στην εξερεύνηση της "αγοράς" όσο και στα τεχνικά του τόρνου. Ωστόσο δεν μπορώ να ξεκαθαρίσω τι θα ήταν καλύτερο για την περίπτωσή μου, ένα μηχάνημα με γραναζωτό κιβώτιο σε λάδι(όπως το zx45 φρεζοδράπανο που έχω εδώ και δύο χρόνια), ή ένα με ηλεκτρονική ρύθμιση στροφών; Οι παραπάνω στροφές του variable θα μου δώσουν κάποιο πλεονέκτημα στην κατεργασία ή είναι μόνο για γυάλισμα(οπότε με λίγο γυαλόχαρτο κάνω την ίδια δουλειά και στο γραναζωτό). Επίσης, κάπου διάβασα ότι οι κραδασμοί από τα κιβώτια επηρεάζουν την ποιότητα του τελικού αποτελέσματος(στα γραναζωτά). Προσωπικά θα εμπιστευόμουνα πιο πολύ το μηχανικό τρόπο μετάδοσης ισχύος αλλά.... Κάποιος που έχει δουλέψει και τα δύο, πιστεύω, θα μου έδινε μια κατατοπιστική απάντηση.

Xρονια πολλα και σε σενα.

Γραναζια για τα σπειρωματα και τη μεταδοση στην lead screw εχουν ολοι οι τορνοι ειτε γραναζωτοι ειτε variable.

Προφανως εννοεις για τη μεταδοση απο το μοτερ στο spindle του τορνου.

Το θεμα που εχω εγω με τον δικο μου που ειναι vario (κλωνος  του optimum) ειναι οτι δεν μενουν σταθερες οι στροφες την ωρα της κατεργασιας.Αυτο εξαρταται απο την αντισταση του κοπτικου στο μεταλλο που δουλευω.

Εαν του βαλω 500 στροφες για εναν αξονα και κοψω λιγο πιο βαθυ πασο τοτε οι στροφες ανεβαινουν απο μονες τους μεχρι και τις 900 οπου και στολαρει (αν το λεω σωστα).

Μεγαλη ευκολια μεν σε πολλες περιπτωσεις η ρυθμιση στροφων αλλα αυτο ειναι κατι που και με εναν γραναζωτο τορνο νομιζω οτι μπορεις να το πετυχεις βαζωντας ενα τριφασικο μοτερ με inverter.

Tο επιπλεον με τους vario ειναι οτι θελει εξοικειωση η σχεση στροφων-αντιστασης κοπτικου για να μην παρεις την πλακετα στο χερι  μετα απο κανενα μπλοκαρισμα.

Την εχω γλυτωσει δυο φορες μεχρι τωρα με καμμενη ασφαλεια.Ελπιζω η τριτη να μην ειναι η φαρμακερη.

Επισης κρατω μια επιφυλαξη για την ποιοτητα των vario κινεζικων μηχανηματων που κυκλοφορουν στην αγορα με τα κεντρα που ψαχνεις.

Αυτα ομως στα λεω σαν χομπιστας ιδιωτης.Δεν ειμαι καλος γνωστης ολων των μηχανηματων για να βαρυνει η αποψη μου για τα καλα.

Υπαρχουν παιδια εδω που σιγουρα ξερουν καλυτερα και τις δυο επιλογες και θα μπορουσαν να σου πουν περισσοτερα.

Ελπιζω να βοηθησα εστω και λιγο.

Kαλη χρονια και καλως ηρθες στην παρεα!

Το ιδιο θεμα με απασχολουσe πριν απο περιπου 2 χρονια οποτε και αγορασα ενα μεταχειρισμενο κινεζικο τορνο ιδων διαστασεων που ψαχνεις.

Καταρχας απ οσο ξερω οι αλλαγες των στροφων περιστροφης του τσοκ σε τορνους που δεν εχουν variable speed control γινονται σε αλλους τορνους και πιο σπανια  με  ιμαντες (νομιζω στις πιο φθηνες σειρες μικρων κινεζικων τορνων) αλλαζεις τροχαλιες και ιμαντα με το χερι δηλαδη οπως στα κολονατα δραπανα  και σε αλλους τορνους γραναζωτα με μοχλους (πιο πρακτικο) οπως στο zx45 φρεζοδραπανο που εχεις.

Σ αυτην την περιπτωση  οσο πιο μικρη ειναι η ταχυτητα τοσο μεγαλυτερη ειναι η ροπη αρα πιο δυσκολα στολαρει το μηχανημα ή πεφτουν οι στροφες σε δυσκολες κατεργασιες πραγμα αρκετα σημαντικο οπως ειπωθηκε.

Σε ενα μηχανημα vario οι στροφες αλλαζουν ηλεκτρονικα οποτε σιγουρα εχεις την ευκολια του ποντεσιομετρου αλλα δεν εχεις το πλεονεκτημα της περισσοτερης ροπης σε χαμηλοτερες στροφες καθως συνηθως εχουν  μειωση με γραναζια μονο σε 2 σκαλες hi και lo.

Τωρα βεβαια ολα αυτα εξαρτωνται και απ το μοτερ του μηχανηματος αλλα και τις κατεργασιες που κανεις .

Ο δικος μου τορνος αλλαζει στροφες με ιμαντα και να σου πω την αληθεια τον εχω και δουλευει στις 600 στροφες σχεδον μονιμα καθως κατεργαζομαι κατα κορον αλουμινιο και πιο σπανια μικρους αξονες ατσαλινους μεχρι 10-12mm οποτε δεν μπορω να πω οτι μου λειπει ενα συστημα vario καθως σ αυτες τις στροφες και για τα υλικα και τα μεγεθη που κατεργαζομαι εχω πολυ καλο φινιρισμα στο αλουμινιο και αρκετη ροπη στις κοπες χωρις να ζεστενετε το μοτερ.

Aν και δεν μου εχει συμβει ποτε ,αν τυχων και σου στολαρει ο τορνος , σε περιπτωση που ειναι ιμαντατος θα σπινιαρουν οι τροχαλιες πραγμα που στον γραναζωτο δεν μπορει να συμβει με οτι συνεπαγετε αυτο...απλα το αναφερω.

Θα σου ελεγα να μην πελαγωνεις με το θεμα vario και αν βρεις  ενα τορνο που πληρη ολες τις υπολοιπες προυποθεσεις οπως πχ στιβαροτητα-μεγεθος-δυνατοτες κοπης σπειρωματων να ειναι το τελευταιο που θα κοιταξεις .

 

 

Γνώμη μου είναι ότι δεν αξίζει η ηλ. ρύθμιση.

Πάρε για παράδειγμα τον Optimum TU2506 που είναι στην κατηγορία που θέλεις. Τον βρίσκω στα 2.172 μονοφασικό ή τριφασικό με μηχανική επιλογή στροφών (μάλλον ιμάντες) και στα 3.321 Vario (ηλ. ρύθμιση στροφών).
Μπορείς να πάρεις τον τριφασικό και με 2-3 κατοστάρικα να του βάλεις έναν inverter, έτσι έχεις την ευκολία του Vario σε χαμηλότερο κόστος με μεγαλύτερο εύρος στροφών και περισσότερες επιλογές ροπής.